onsdag 14 december 2011

S: Jogging Onsdag / HJÄLP!!

Godmorgon!

Som ni nog redan har förstått är det en riktigt lugn vecka och vi har inte så mycket att berätta för er. Men idag tänkte jag köra joggingbyxor i skolan vilket är första gången på denna skolan.

Igår träffa jag en vän som är mitt i det jobbiga gymnasium valet och hon har absolut ingen aning om vad hon vill bli. Jag gav henne då några tips jag tänkte jag kunde dela med mig till er alla.

Tips 1: Gör en mindmap.
Skriv ditt namn i mitten och dra ut streck med alla möjliga porogram du kan tänka dig. Efter det skriver du alla yreken du kan tänka dig att bli. Dra då sträcken med yrken från de olika programmen som kan leda dig till det yrekt.
Där efter låter du den ligga ett tag och lite då och då tar du fram den och drar streck över det du inte vill. Jobba dig igenom tills du har ett svar kvar och tänk igenom det en gång till.

Tips 2: Inte förens du har valt linje du vill gå, ska du börja tänka var du vill plugga. För att välja skola ska man först ta reda på var linjen finns och gå på studiebesök. Dessto fler man går ju bättre är det för få får man en uppfattning om hur det är på skolorna och vad som passar en själv.
Samt va inte rädd för att skugga elever på olika skolor så du riktigt får känna hur lärare och skola fungerar.

Tips 3: När du valt linje och skola. Är det dags att söka. När man söker är det super viktigt att man har sett till att ens betyg räker till så man verkligen kommer in någonstans. En sak till välj mer än 1 sak och tro att det räcker för man vet aldrig vad som händer och är man osäker på vad man vill kan man alltid söka två olika linjer så kan man se var man kommer in.

Med dessa tipsen nu innan jul hoppas jag att ni blir lite klokare i gymnasiumdjunglen.

Kram
//Sabina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar